Værdier

Løgum Børnegård´s  3 grundlæggende værdier

Tryghed og omsorg

Fysisk kontakt-Nærværende voksne-trygge rammer.

Respekt for forskellighed

Ærlighed og åbenhed- Anerkendelse- Fleksibilltet- Åbenhed.

At skabe ligeværdige børnefællesskaber på tværs af  sociale skel

Anekendelse- forståelse- accept

Pædagogiske fokusområder og målsætninger

I Løgum Børnegård er barnets trivsel og sundhed meget vigtig. Vi arbejder ud fra, at hvert enkelt barn støttes i dets egen personlighedsudvikling. Barnet skal udvikle sig til et sundt , harmonisk, socialt og selvstændigt individ, der kan tage var på sig selv og andre. I hverdagen lærer barnet dette gennem voksenstyrede aktiviteter samt et socialt, trygt samvær med de andre børn og voksne i børnegården og ikke mindst i leg, som prioriteres højt og har en vigtig rolle, idet legen hjælper børnene til at bearbejde indtryk og afprøve sig selv i forhold til omverdenen.

Vi prioriterer desuden motorisk udfoldelse og har bla. gymnastik en gang om ugen i vinterhalvåret. Vi har et børnemiljø der indbyder til motorisk udfoldelse. Børnene udfordres desuden i motorisk leg- f-eks. forskellige konstruktionsmaterialer, puslespil, eller fx ved at tegne og male,

I Løgum Børnegård er sproglig udvikling også et fokuspunkt. Vi bruger tegn til tale, vi snakker til og med børnene, vi kikker billeder i bøger og snakker om dem og vi arbejder med rim og remser og sange.